Roddelen is een must!

Roddelen bevordert de samenwerking. Hoe zit dat dan? Roddelen is toch juist funest voor de samenwerking?

Uit onderzoek van Terence Dores Cruz van de VU blijkt dat we roddels gebruiken om erachter te komen wat de reputatie van de ander is en of die betrouwbaar is. Op basis daarvan bepalen we hoe we ons gedragen ten opzichte van die persoon. Zo bouwen we een sociaal netwerk van betrouwbare mensen die elkaar helpen.

Maar roddels zijn toch vaak alleen maar negatief?

Valt dus wel mee! Een roddel kan negatief, neutraal of positief zijn en ze zijn allemaal gelijkwaardig verdeeld over de hoeveelheid roddels die we delen met anderen. Zonder het delen van deze Informatie zouden we echt te veel tijd kwijt zijn aan het zelf observeren van anderen.

Roddelen moet je dus in een team helemaal niet ten alle tijden voorkomen of totaal elimineren. Wel is het belangrijk om de balans goed te houden.

Juist als je veel thuiswerkt, werkt het delen van informatie over de ander juist versnellend. Je weet beter bij wie je moet zijn voor dat project of het binnenhalen van die ene klant of hoe je die gestresste collega beter niet kan benaderen.

Steek wel geregeld de koppen even bij elkaar als je denkt dat de balans verschuift. Voer dan een eerlijk teamgesprek en roddel er daarna weer lekker in balans op los.